LEERPLAN 

 HET SPEELVELD 

De Stedelijke Kunstacademie van Tielt baseert haar pedagogie en evaluatiepraktijk op het leerplan van OVSG/DenkBeeldDit leerplan werd opgemaakt door OVSG en DenkBeeld in samenwerking met leraren en directies van het domein Beeldende en Audiovisuele Kunsten van het Deeltijds Kunstonderwijs en de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG. We vertrekken van een referentiekader waarin we ons voornamelijk baseren op de pedagogen Masschelein en Simons, die een duidelijk onderscheid maken tussen 'leren' en 'vorming'. Geïnspireerd door de ‘caucus race’ van Lewis Carroll werd in de leerplan een 'speelveld' ontwikkeld, waarin de verschillende leervelden en de leerplandoelen geduid worden.

Wat is een cirkelrace?’, vroeg Alice. Niet dat ze dat zo graag wilde weten, maar het leek alsof de Dodo wachtte tot iemand het zou vragen, en de anderen hadden kennelijk geen zin om erop in te gaan. ‘Eigenlijk kan ik het niet uitleggen. Je moet het gewoon doen.’ En omdat je het zelf misschien een keer wilt proberen op een saaie winterdag, zal ik je vertellen wat de Dodo deed. Eerst zette hij een parcours uit, in een soort van cirkel (‘Het hoeft niet precies rond te zijn’, zei hij.) Toen werden alle aanwezigen op het parcours gezet, op willekeurige plekken. Er werd niet geteld van: ‘Eén, twee, drie, af.’ Nee, de dieren begonnen gewoon te rennen wanneer ze wilden en stopten ook wanneer ze wilden. Het was dus niet zo duidelijk wanneer de race voorbij was. Maar toen ze zeker een half uur hadden gerend en al weer aardig droog waren, riep de Dodo plotseling: ‘De race is afgelopen.’ Hijgend verdrongen de dieren zich om de Dodo en vroegen hem: ‘Maar wie heeft er nou gewonnen?’.

Het speelveld