Keramiekkunst

 KERAMIEKKUNST 

4° graad: 5 leerjaren

Specialisatie: 2 leerjaren

 

Waar?

Lakenmarkt 3, 8700 Tielt

Wanneer?

dinsdag: 9u00-12u30

dinsdag: 13u30-17u00

woensdag:18u00-21u30

donderdag: 13u30-17u00

donderdag: 18u00-21u30

vrijdag: 13u30-17u00

vrijdag: 18u00-21u30

 OPLEIDING 

Het werkveld van de hedendaagse keramiek is ruim en veelzijdig. In ons atelier willen we deze aspecten onbevooroordeeld onderzoeken. Dit doen we door middel van verschillende vraagstellingen. Wat is keramiek, welke plek neemt keramiek in het dagelijks leven en de kunstwereld in, wat betekent keramiek voor mij, hoe is keramiek relevant in de toegepaste en beeldende kunsten vandaag? Het atelier is een laboratorium en onderzoeksruimte voor de materie klei. De potvorm, de sculptuur, installatie, performance, studiokeramiek, seriewerk, industrieel design... zijn voorbeelden van aspecten die we kunnen onderzoeken. We zoeken een relatie tussen het traditioneel ambachtelijk en een hedendaags beeldend denken en de relevantie in de hedendaagse artistieke beleving. In de eerste twee leerjaren worden keramische basistechnieken doorlopen. Dit zijn verschillende opbouwtechnieken, afwerkingstechnieken en stooktechnieken. Een werk kan vertrekken vanuit aangeboden thema’s alsook vanuit de eigen persoonlijke inbreng. Hierbij hechten we veel belang aan onderzoek en handeling. Het beheersen van de techniek wordt niet als doel op zich beschouwd maar als middel om een inhoud vorm te geven. Experimenteren, associëren, vraagstelling en interpreteren helpen de cursisten bij het ontwikkelen en uitbreiden van hun persoonlijke visie. Workshops, lezingen, tentoonstellingen, film en open opdrachten zijn aangereikte tools om deze vaardigheden te ontwikkelen. Zonder het resultaat te verwaarlozen ligt de nadruk op het creatief procesIn de hogere leerjaren leggen we nadruk op meer zelfstandig werken aan een eigen concept. De keuzes die men maakt leiden tot een meer specifiek onderzoek van de keramische mogelijkheden. Dit resulteert in werk met een persoonlijke expressie en beeldtaal.